r Wyszukane po tagu: opery
Tagi
Rigoletto
Niewiele wiedział o teatrze operowym 22-letni Giuseppe Verdi, gdy zabierał się do komponowania swej pierwszej opery. Tyle, ile zdołał usłyszeć i zobaczyć przez trzy lata pobytu w Mediolanie, gdy pod okiem Vincenza Lavigna ćwiczył w sztuce pisania fug i kanonów. Komisja egzaminacyjna, która odrzuciła jego podanie o przyjęcie do konserwatorium, nieświadomie podjęła decyzję najszczęśliwsza z możliwych: uchroniła jego talent od zderzenia z akademickimi wzorcami i regułami, którym musiałby się podporządkować i przeciwstawiać. U Verdiego, tak samo jak u Szekspira, miejsce i czas akcji, imiona i kostiumy postaci, dekoracje i efekty sceniczne nie mają większego znaczenia, istota teatru tkwi w tym, co dzieje się między występującymi na scenie ludźmi. Abstrahując od fabuły, potrafi nasycić poszczególne sytuacje taką prawdą i siłą uczucia, że nabierają one wymowy uniwersalnej. Pozycja zawiera dwa wybitne wykonania utworów:
Płyta DVD: Chór i orkiestra dell'Arena di Verona pod dyrekcją Marcello Viottiego Wykonawcy: Książe Mantui: Aquiles Machado, tenor Rigoletto: Leo Nucci, baryton Gilda: Inva Mula, sopran Sparafucile: Mario Luperi, bas Maddalena: Sarah M'Punga, mezzosopran Giovanna: Milena Josipovich, mezzosopran Hrabia Monterone: Giuseppe Riva, bas
Płyta CD: Chór i orkiestra Teatro alla Scala pod dyrekcją Tullio Serafina Wykonawcy: Książe Mantui: Giuseppe di Stefano, tenor Rigoletto: Tito Gobbi, baryton Gilda: Maria Callas, sopran Sparafucile: Nicola Zaccaria, bas Maddalena: Adriana Lazzarini, mezzosopran Giovanna: Giuse Gerbino, mezzosopran Hrabia Monterone: Plinio Clabassi, bas
Tagi:
rigoletto
wielkie
opery
Madame Butterfly
Takie historie w drugiej połowie XIX wieku w Japonii zdarzały się często. Stacjonujący w kraju Kwitnącej Wiśni samotni europejscy i amerykańscy oficerowie, zamożni handlowcy, oderwani od rodziny i kręgu przyjaciół, chwilowo zauroczeni egzotyczną urodą azjatyckich piękności, poślubiali gejsze, by w majestacie prawa i sumienia korzystać z uroków małżeńskiego stadła. Ale gdy tylko zostali przez dowódców wezwani do ojczyzny, bądź interesy nie wymagały stałego nadzoru, na mocy liberalnego prawa rozwodzili się, wypłacając stosowne odszkodowanie. Większość kochanek akceptowała tę sytuację, z pełną świadomością brała udział w farsie związku kontraktowego, traktowała układ jako zarobkową działalność. Bywały jednak miłości wielkie, uczucia szczere i autentyczne, które na skutek cynizmu zachodnich mężczyzn na zawsze zostawiały ranę w sercach ex-małżonek. Pozycja zawiera dwa wybitne wykonania utworów:
Płyta DVD: Chór i orkiestra Teatro alla Scala pod dyrekcją Lorin Maazela Wykonawcy: Madame Butterfly: Yasuko Hayashi, sopran Suzuki: Hak-Nam Kim, mezzosopran Pinkerton: Peter Dvorsky, tenor Sharpless: Giorgio Zancanaro, baryton Goro: Ernesto Gavazzi, tenor Kate Pinkerton: Anna Caterina Antonacci, sopran Nagranie dokonane w 1986 roku w Mediolanie. Czas trwania: 144 minuty. Napisy: polskie
Płyta CD: Chór i orkiestra Teatro alla Scala pod dyrekcją Herberta von Karajana Wykonawcy: Madame Butterfly: Maria Callas, sopran Suzuki: Lucia Danieli, mezzosopran Pinkerton: Nicolai Gedda, tenor Sharpless: Mario Boriello, baryton Goro: Renato Ercolani, tenor
Tagi:
madame
butterfly
wielkie
opery
kolekcja